تاج ماذا تقرأ الأن (:


سأحاول جاهداً أكون مختصراً
سأحاول جاهداً أن أتذكر ما كان
فأعذرونى فيما سأكتب
(:
أملك حاليا ذاكرة أقل ما يقال عنها أنها خَربه
يعنى (ضايعة) (:
نبتدى بقى
من أرسل لك الدعوة ؟
الحقيقة هما أتنين و الأتنين لهم معزة فى قلبى
سأبدء بالدعوة الأولى من صديقتى و أختى العزيزة مرمر
مدونة شباب على طول
و الدعوة الثانية التى حمستنى أكثر من أستاذى الموقر توفيق التلمسانى
مدونة مرصد المدونات العربية
ما هى كُتب الطفولة التى بقيت عالقة فى ذاكرتك
الحقيقة انا فاكر أول حاجة قريتها
بجد كنت لسه يدوب بأعرف أقرا و أكتب
ليه فاكر لأن كنت فرحان لما كتبت أسم القصة منغير ما اشفها
(:
كانت أسمها شادى و البغبغان
و كمان قطرات المطر
القصة دى بقى فاكرها جدا
بصورها
طب يا عم رامى و بتقول ذاكرتك وحشه
ما هى مش وحشه قوى برضه (:
و كمان فى قصة فى كتاب أبتدائى معلقه معايا
تقريبا أسمها الأميرة و الزهرة
لأن نهايتها كانت مفتوحة و كان على كل واحد يقول رأيه فى القصة
فترة أعدادى بقا دى كانت زاخرة بكتب
روايات مصرية للجيب
كنت بأقرأ كل السلاسل الموجودة
رجل المستحيل و ملف المستقبل و المكتب رقم 19 كان أرخمهم الصراحة
و كانت فى سلسلة أسمها روايتى كان أحلى ما فيها ان انت اللى بتحدد أحداث القصة بأختياراتك
دى عاوزة شرح تانى (:
و كنت بجيب سلسة أسمها بساط الريح تقريبا كانت تنزل من لبنان
البلد التى أعشقها
كفاية كدة لما أول سؤال كده أمال الباقى هنعمل فيه أيه
ههههههه
أهم الكُتاب الذين قرأت لهم ؟
سؤال جميل و مهم
هحاول أفتكر (:
كان مصطفى محمود قريت ليه و أنا فى أعدادى
و فى كُتاب كتير
أحسان عبد القدوس كتبه و قصصه تأخذنى إلى جانب أخر من الدنيا
و نجيب محفوظ قصص قليله
يوسف أدريس
توفيق الحكيم
علاء الأسوانى
بهاء طاهر
كل كتاب او قصه أحاول أقرأها بقلبى لأعيش أحداثها
لذلك أتذكر أكثر أسم الكتاب أكثر من الكاتب
هذا أجحافاً منى للكاتب و ظلم لأبداعه
فأعتذر لكل من قرأت له و لا أتذكره
أحياء أو متوفيين
لكى ما سأكتبه الأن
أنه لها لأنى أقرأ ما تكتبيه
ألاف المرات
أقرأ ما تنقليه فيأثر بى
حقأ
يا من جعلتنى أرى و أسمع الكلمات و هى تتحرك
يا من جعلنى أقرأ
جبران خليل جبران
لكِ كل تقديرى و حبِ
من هم الكُتاب الذين قررت ألا تقرأ لهم مجدداً؟
أستطيع أن أستشف من كلماتى السابقه
شيئاً ما
و هى أنى لم أتذكر من أثروا فيا
فكيف لى أن أتذكر من جعلونى ألا أقرأ لهم ثانية
(:
فى صحراء قاحلة أى الكتب تحمل معك؟
سأحمل معى الكتاب المقدس
و كتاب ترانيم
و هذا يكفينى
من هو الكاتب الذى لم تقرأ له أبداً و تتمنى قراءة كتبه؟
الكثير من الكتاب
لذلك كان لدى أمنيه
أنا فى فترة ثانوى عام أتمنيت أنى اكون غنى جدا علشان أقدر اعمل مكتبتى الخاصة
فيها كل الكتب اللى فى العالم
و أفضل أقرا و بس
الله يرحمك يا والدى العزيز
هو من جعلنى احب أن أقرأ
أتذكر له أنه كان وعدنى فى أعدادى بعد نجاحى أن يأتى لى بما أريد مهما كان
(:
فكان و طلبت منه أريد شراء كتب
و كانت خليط من روايات مصرية و بعض الكتب
و رجعت محملا بما يزيد عن 70 كتاب
صدقونى بأمانة
بالرغم ان والدى لم يكون من ميسورى الحال و لكن كان وعده لى يكفى
الله يرحمك
والدى أحبك و سأظل أحبك إلى مماتى
ما هى قائمة كُتبك المفضلة
كثيرة جدا
و لكن سأذكر أقرب الكتب قرأتها
رواية ربع جرام
لكاتبها عصام يوسف
أول أعماله
برغم أن القصة سرديه و لكن أحببتها
أحببت كيف كان و كيف أصبح
و ما بين الأثنين من احداث
أحببت طريقة العلاج و هى طريقة العلاج الجماعى
لا تخشى ما بك من داء مهما كان
أحب الكتب الدينية
و لكن لم أذكرها لأن اقراء كل كتاب يتكلم كيف تحب الله
و كيف الله يحبنى
يا لى من أنسان أضعف من أتكلم كثيرا عن هذه المحبه
ما هى الكتب التى تقرأها الأن؟
بعد رجوعى من أجازتى كنت قد اشتريت بعض الكتب
و لكنى اصبحت من البطىء أن أقرئها جميعا فى هذه الفترة الوجيزة
و لكن اقرأ الأن
قصص من أمريكا اللاتينية
هو كتاب يعرفك بثقافة أمريكا اللاتينية من خلال مجموعة من الكُتاب من مختلف بلدان أمريكا اللاتينية
و سأكتب أحداها فى وقتا لاحق
طبعا بتقولوا الحمد لله (:
هههههههه
أرسل الدعوة لأربعة مدونين لأجل مشاركتنا بذكرياتهم مع القراءة
فاتيما مدونة روح قلب ماما
دكتورة ستيتة مدونة مش عارفة....بس نفسى أعرف
منى درويش مدونة واحد شاى
ميرا (وومن) مدونة ميرا...مار
(:
عارف طولت و رخمت و كتبت و رغيت
بس صدقونى قبل ما أكتب كنت محتار هأكتب أيه
(:
أرجو تسمعوا الفيديو اللى تحت ده
كلام نفسى الناس تحسه
هو صحيح فيديو أنجليزى لكن كلامته مكتوبه و سهله
يارب يعجبكوا
شكرا لمرمر
شكرا أستاذى العزيز توفيق التلمسانى
شكرا لكل اللى قرا و أتصدع (:
كفااااااية يا عم رااااامى
حااااضر حااااضر
(:
هههههههههه

دى بعض الجمل اللى حبتها من الأغنيه

There is place in your heart
Love is strong It only cares for joyful giving
We could fly so high let spirits never die
IF You care ENOUGH FOR the LIVING MAKE A BETTER PLACE FOR YOU AND FOR ME

46 التعليقات:

  الحب الجميل

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 3:44:00 م جرينتش+2

والله برافوا عليك
جاوبتة.....
أنا لسا
يا عم رامى دا انت مكتبه لوحدها
بسم الله ما شاء الله
ربنا يبارك ويزيد فى الكتب
وكويس انك فاكر كنت بتقرى ايه من ايام الطفوله
متهيألى انا هعصر دماغى عشان الزهيمر شغال معايا اليومين دول
بس اتصدق لسا القصص اللى بابا كان بيجبنها موجودة عنده فى مكتبة بتنا
كويس والله
ابتديت افتكر
هههههه
المهم
اجابا كلها جميله
يسلم فكرك
دمت بخير يا رامى

  mrmr

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 3:54:00 م جرينتش+2

شكرا ليك

معلش كلمتين وبس

  Ramy

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 3:57:00 م جرينتش+2

الحب الجميل

شكرا جدا ليكى

عارفة

سيبى نفسك و أكتبى مترتبيش و أكتبى اللى يطلع منك علطول (:

عارفة لو انا بحافظ ع الكتب اللى عندى كنت عملت مكتبه

مستنين بقا البوست بتاعك (:

نورتينى يا حب (:

  Ramy

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 4:00:00 م جرينتش+2

مرمر

يا سلالام يا سلالام

كلمتين و بس

على اساس ان انا فؤاد المهندس (:

لالا مينفعنيش الكلام ده

ده بوست يعصر الدماغ (:

برضه

نورتينى بس مستنى كومنت صح (:

  لـــولا وزهـــراء

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 4:54:00 م جرينتش+2

رامى

عارف كل مره تكتب بوست جديد بيكشف عن جزء من شخصيتك

البوست ممتع بجد وسرحت معاه وتخيلت منظر القصص وشكلك وانت شايل الكتب وقاعد تقرا ...

اقولك على نصيحه عشان مش تنسى والذاكره تبقى فله شمعه منوره حاول تركز فى حاجات تافهه مش تستغرب من كلامى والله كانت نصيحه من احد اصدقائى بس للاسف مش عرفت انفذها لو انت عرفت ابقى قول نفذتها ازاى

ربنا يكرمك ويوفقك


زهـــــــــــراء

  Ramy

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 5:23:00 م جرينتش+2

لولا و زهراء

زهراء

أتمنى ان أظهر بحقيقتى بما احمله من سيىء قبل الجيد

شكرا ع النصيحة هحاول بالرغم انى مش فاهمها
(:(:

شكرا لكلامك جدا

بتنورينى دايما (:

  gogo!sf

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 6:00:00 م جرينتش+2

والله يا رامى انت ذاكرتك ماشاء الله قويه جدا
يعنى فاكر وانت لسه فى ابتدائى واعدادى اسم اول قصه قرأتها ماشاء الله

وربنا يرحم والدك عشان حقق لك جزء بسيط من امنيتك

اجايتك جميله وعجبتنى اوى

اروح بقى عشان احضر الفطار
عشان المغرب هيأذن
اتفضل افطر معانا يا رامى

كل سنه وانت طيب

على فكرة انا سمعت الفيديو بس مركزتش بعد الفطار ان شاء الله هسمعه تانى
سلام يا جميل

  Ramy

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 6:15:00 م جرينتش+2

gogo!sf

دى أول قصة وانا قبل ما ادخل ابدخل ابتدائى
فى حضانة كبيرة

يعنى كى جى 2 (:(:

الله يرحمه

الله يخليكى دة بس من ذوقك (:

بالهنا و الشفا

صياما مقبولا و أفطارا شهيا (:

و انت طيبة و بخير

لا الفيديو جميل بجد الكلمات معبرة جدا

مستنى رأيك بقى (:

نورتينى (:

  ويكا

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 6:59:00 م جرينتش+2

اوباااااااااااا

وبتقولى عايز تغش منه؟؟؟

انا كده صفصفت عليا انا والحب.

برده هتقل لغاية ما هى كمان تجاوب .

ربنا يستر

  Ramy

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 7:04:00 م جرينتش+2

ويكا

هههههههههههههههه

أوبا

أه بأمانة دا انا كنت مش عارف أكتب أيه

أسخن بقا يا معلم

و مستنينك (:

نورتنى (:

  فاتيما

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 7:37:00 م جرينتش+2

لأ لأ لأ لأ
مش اكمننا عملنا رابطة محبى ر ر
تستغلونا ف تاجات و سؤالات و كدا

مش انا خالص هذوها السخصية

طبعا اختيارك ليا يشرفنى يا رامى
بس اختك فاتيما بطلت تجاوب تاجات من زمااااان ..كبرنا بقى و بقينا عضمة كبيرة

و بعدين اجابته عاوزة مدونة لوحدها مش بوست !!


منحرمشى منك
و ميرسى لأنك افتكرتنى


ان شاء الله تيجى اسكندرية
و يكون يوم جميل على حسك

خالص ودى
يا ر ر

  Ramy

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 7:50:00 م جرينتش+2

فاتيما

عارفه بقى لو انتى قريتى التاج الأولانى اللى دبستنى فيه واحد شاى

كنت عرفتى أنى أستغلالى (:

ما أنا عارف أن هيكون معاكى ليه طعم تانى خالص

بس خلاص زى ما تحبى برضه (:

دائما فى البال يا مامت يوسف الغالية


أن شاء الله حقيقى دة انا لو عرفت أجى هيبقى أعجاز (:
هههههههه

برضه منورانى فى كل الحالات (:

بس هو فين التعليق صحيح ؟؟(:

  محمود(باحث عن حب)

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 8:01:00 م جرينتش+2

انت بقه مكتبه متحركه وانا حاسس
والله انك اختصرت
يا رامى
لان الظاهر
كده
انت دوده قرايه
بس ايه
دماغ
هو الشعر راح منك من شويه
من كتر التفكير
والتمحيص
عمرى ما ازعل منك يا رامى انت اخويا
كلنا اتربينا على يد نبيل فاروق
عاوز اعرف الشباب تلوقتى اتربوا على يد مين
بجد على الفيس بوك وكده مش عارف
كل الكتب اللى عندك واللى عندى واللى فى سننا كده
اللى هما صغيرين تلوقتى هيهتموا كده
المهم ربنا يسعد قلبك
كده
ويبارك فيك
كل عام ات بخير

  Ramy

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 8:11:00 م جرينتش+2

محمود
(:
أحساسك فى محله

حاولت مطولش علشان متزهقوش صدقنى

الأستاذ نبيل فارق

بجد علمنا أزاى نقرا و أزاى نكتب

طب طمنتى يا محمود ان انت مش زعلان (:

يا محمود مع كل الثورة التكنولوجيه

سيظل الكتاب هو الرافد الأول للعقل و الروح

شرفتنى و نورتنى (:

  Noha Saleh

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 8:13:00 م جرينتش+2

اجمل حاجة فى اى تاج بشوفه فى المدونات المفضلة بالنسبة لى انها بتخلينى اعرف شخصياتهم من خلال اجاباتهم
اجابات هايلة وجميلة تدل على شخصية مثقفة
وربنا يرحم والدك

  Ramy

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 8:30:00 م جرينتش+2

noha saleh

الأجمل ان فيه ناس محترمه بتقرا (:

الله يخليكى دة من ذوقك صدقينى (:

الله يرحمه

شكرا ليكى (:

نورتينى (:

  ستيتة حسب الله الحمش

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 9:29:00 م جرينتش+2

ماشي يا عم رامي العزيز
بعد العيد ان شاء الله ها اجاوب على الإستجواب بتاع مجلس الشيعب ده
بس انت مطولتش ولا حاجة
كل اجاباتك عرفتنا اكتر مين رامي

تحياتي وخالص دعواتي

  re7ab.sale7

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 9:53:00 م جرينتش+2

تعرف يا رامي بحب اوووي الناس اللي بتحب الكتب وتقدرها
انت تشبهني م الناحية دي وتقريبا كلنا قرأنا لمصطفي محمود ف الاعدادية وكلنا عشقنا روايات مصرية للجيب كلها وعشنا خيالها ومعاركها وعشقنا وطنا من خلالها
انا لما اسافر لاي بلد لان بلطيم مش موجود بها الا مكتبات محدودة للكتب ارجع محملة بكل ما معي من مبلغ مالي كتب ومجلات وحتي ان لم اقرأها ساعتها المهم انها موجودة عندي وسأقرئها ..صحيح مشكلة شغلي بالصحافة وكمان الكتابة والدراسة مش عطياني الوقت بس بحاول الم بكل ما هو جديد ...احيييك بشدة واشد علي يدك مصافحة صديقي ...والله يرحم والدك

  كيــــــــــــارا

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 10:15:00 م جرينتش+2

ايه الذكريات الجميله دي

بجد ابتسمت ابتسامه وحشاني اوي :)

الله اكبر عليك يابني ربنا يحميك:)

  Ramy

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 10:30:00 م جرينتش+2

د/ستيته

يا جبره خاطرى و صدقينى كنت هقولها فى البوست (:

عارف بقى

كل سنة و انت طيبه

العيد داخل بقى

طب الحمد لله كنت خايف الناس تدعى عليا (:

أن شاء الله يا رب أكون عند حسن الظن

الله يرحمه

شكرا ليكى يا دكتورة قبول الدعوة (:

نورتينى يا دكتورة (:

  Ramy

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 10:37:00 م جرينتش+2

رحاب صالح
(:

الكتب لى كالماء و الهواء

يكفى أن أنظر لها (: كالعاشق

على رأى محمود أتربينا على رويات مصرية للجيب (:

و الأستاذ نبيل فاروق

عشاق الكتب حتى و هو عايش وسط المكتبات

لازم يشترى (:

شكرا لكى جدا

و أصافحك بالمقابل و هذا شرف لى هذه الصداقه (:

الله يرحمه

نورتينى (:

  Ramy

الاثنين، 6 سبتمبر، 2010 10:40:00 م جرينتش+2

كيارا
(:

شفتى بقا (:

كويس ان التدوينه خلتك تبتسمى (:

الحمد لله

الله يخليكى ع الدعوة الجميلة دى (:


منورانى دايما (:

  Mona

الثلاثاء، 7 سبتمبر، 2010 2:17:00 ص جرينتش+2

أحلى متعة هى القراءة وبأسعد جدا لما بلاقى ناس لسة بتقرأ فى هذا الزمن - بوست جميل ويحمل كمان ذكريات حلوة أنا برضة فاكرة كويس أوى أول كتاب قرأته -
تحياتى

  ميرا ( وومن )

الثلاثاء، 7 سبتمبر، 2010 10:31:00 ص جرينتش+2

تصدق بإية يا رامي انا شايفة التدوينة من بدري ومتوجسة منها خيفة وحكاية انها تاج ادتني احساس اني هالبسة

وفعلا احساسي مخيبش ولما قولت لنفسي خلاص ولا كانك عرفتي حاجة ولسة فاقلة المدونة وهاقفل مدونتي الاقيك سايبلي اعلان عندي علي المدونة

تدبسة تدبيسة يعني :))

التاج حلو وبصراحة حاسة اني هانبسط ولو جاوبتة

واجابتك عجبتني قوي واضح انك قارئ جيد واسترجعت ذكريات كتير وانت بتجاوب

ميرسي علي التاج وإن شاء الله هجاوب عليه بس هو ينفع ابدلة بتوكة ؟؟
:)

  Ramy

الثلاثاء، 7 سبتمبر، 2010 11:11:00 ص جرينتش+2

MOnA
(:

دة حقيقى متعرفيش قد ايه الواحد بينسى نفسه لما يقرا

بيحس انه فى دنيا تانيه

الله يخليكى دة بس من ذوق حضرتك(:

بجد اول كتاب لكل واحد فينا بيحمل ذكريات جميلة جدا

شكرا لحضرتك

نورتينى و شرفتينى (:

  Ramy

الثلاثاء، 7 سبتمبر، 2010 11:14:00 ص جرينتش+2

ميرا

(: هههههههههههه

قلب المؤمن دليله

ايوة ما التاج دة تبع قسم دبسنى شكرا (:

بجد التاج حلو و زى ما عجبك هتجوبى بسعادة صدقينى (:

الله يخليكى يا ميرا دة من ذوقك

لا ينكن يتبدل

هتجوبى يعنى هتجوبى (:

بتنورينى دايما (:(:

  أحمد الصعيدي

الثلاثاء، 7 سبتمبر، 2010 5:35:00 م جرينتش+2

رامي

ابن الاقصر

مرحبا بك دوما

اجابات واعية ومثقفة

والمام معقول بقيمة الكتاب


كل سنة وانت طيب

  Ramy

الثلاثاء، 7 سبتمبر، 2010 6:09:00 م جرينتش+2

أحمد الصعيدى

انا مش ابن الأقصر قوى يعنى (:

الله يخليك

ده بس من ذوقك (:

شكرا ليك

نورتنى (:

  ELMOSTAFZ

الثلاثاء، 7 سبتمبر، 2010 11:51:00 م جرينتش+2

عارف انا أول حاجة قريتها و لسة بقراها لحد دلوقتي هيا قصص ميكي :)

  Ramy

الأربعاء، 8 سبتمبر، 2010 12:01:00 ص جرينتش+2

حسنى

أزيك يا وااااد

ميكى

هو فى زى ميكى

هو انا قريت غير ميكى

دة الأدب ميكى دة الذوق ميكى

ربنا يخلّلنا ميكى و ميمى و بطوط و عم دهب و دنجل و بندق

و الأهل و الأصدقاء بالأسماعليه

حسنى

كل سنة و انت طيب (:

  فتافيت

الأربعاء، 8 سبتمبر، 2010 2:19:00 ص جرينتش+2

رامي
ايه الذاكرة ديه؟؟
اللهم لا حسد طبعا :)

  همسات وبحــ الحياه ــر

الأربعاء، 8 سبتمبر، 2010 2:43:00 ص جرينتش+2

بجد اسقفلك على الاجابات الجميله دى
دا انت موسوعه هههههه

(عملت نيو لوك بمناسبه العيد بقى وشلت الكأبه من المدونة والحياه بقى لونها بمبى ههههههه)

  لـــولا وزهـــراء

الأربعاء، 8 سبتمبر، 2010 3:04:00 ص جرينتش+2

سااااااااامي ...

جميييييييييييييييييييييييل كلامك وذكرياتك استمتعت بالقراءة ربنا يعزك (:

لولا

  شمس النهار

الأربعاء، 8 سبتمبر، 2010 5:46:00 ص جرينتش+2

تااااج

انت اخدت المطب ده

واضح انك بتحب القراءه جدا

انا كمان عجبتني ربع جرام جدا تحس ان الشخصيات اللي فيها انت قابلتهم في سكتك وانت ماشي في الحياة

تحياتي

  Ramy

الأربعاء، 8 سبتمبر، 2010 12:04:00 م جرينتش+2

فتافيت
(:

الذاكرة دى مفاجأة ليه (:

اصل زى ما قلت الذاكرة عندى خربانه

لالالا عادى احسدى براحتك (:

اش ياخد الريح م البلاط (:

نورتينى (:

  Ramy

الأربعاء، 8 سبتمبر، 2010 1:12:00 م جرينتش+2

همسات بحـ الحياة ـر

أيه دا انا معرفتكيش

يا دموع القمر

لالا لا موسوعة و لا حاجة

مبروك ع النيو لوك هروح اتفرج و اعلق (:

نورتينى (:

  Ramy

الأربعاء، 8 سبتمبر، 2010 1:14:00 م جرينتش+2

لولا و زهراء

لولا

أخبارك ايه

الله يخليكى دة بس من ذوقك (:

منورانى دايما (:

  Ramy

الأربعاء، 8 سبتمبر، 2010 1:17:00 م جرينتش+2

شمس النهار

(:

بس الحمد لله كان مطب جميل
(:

أنا مدمن قراية (:

لالا القصة بصراحة برغم انها سردية اثرت فيا نفسيا

التحية ليكى (:

نورتينى (:

  Hager ZaǮbal

الأربعاء، 8 سبتمبر، 2010 1:43:00 م جرينتش+2

انا بقي مفتكرش وانا صغيره كنت بقرا رجل المستحيل والكتب اللي كانت بتعجب كل الاطفال !

كنت بجيب ميكي واحسها عبيطه اوي :D

وبعدين بقيت اسرق الكتب من مكتبة بابا واقرا لناس كبيره زي احسان عبد القدوس .. كنت بفهمه عشان طريقته سلسه واحساسه جميل اوي :)


انا كمان بعشق مصطفي محمود وعلاء الاسواني ويوسف ادريس ..

واضح ان ذوقك عالي :)


اللي حمستني اجيبه بجد هو ربع جرام ، سمعت عنه كتير بس مكنتش متحمسه اقراه ..
بس ان شاء الله هجيبه قريب :)


----

* معلش مكنتش بدخل عشان كده ملحقتش اكتب لك اي حاجه لما كنت عايز تاخد استراحه :(

بس اهم حاجه انك رجعت عن القرار ده :)

تحياتي

  Ramy

الأربعاء، 8 سبتمبر، 2010 1:59:00 م جرينتش+2

Hager
(:

بس يمكن ميكى اه هى عبيطة بس كان ليها وقتها

سلسلة روايات مصرية للجيب هى من أطلق العنان لى لأقرأ
فلا أستطيع نكران جميلها (:
و هى اللى خلتنى أكتب موضيع تعبير حلوة فى أبتدائى و أعدادى (:

الله يخليكى دة بس من ذوق حضرتك

لا ذوقى عادى انا بحب اقرا الكتاب اللى يقع فى ايدى
يمكن مؤخرا بقيت اجيب على أراء الناس

ربع جرام هى ضخمة بس بجد هتستمتعى بيها بالرغم انها سرديه

معلش على ايه لالا صدقينى انا بس كنت مضايق و الحمد لله الناس قاموا بالواجب و زيادة الله يخليكى

الحمد لله رجعت و مش هفكر اعمل كده تانى بإذن الله

شكرا ليكى (:

نورتينى (:

  Ms Venus

الأربعاء، 8 سبتمبر، 2010 6:56:00 م جرينتش+2

ازيك يا رامى

يارب تكون دايما بخير

انا عارفة انى مقصرة جدا بس سامحنى معلش غصب عنى الظروف ملغبطة

جميلة قرأتك


وجميل ان لسه فى حد بيصادق الكتاب لدلوقتى

  Ramy

الأربعاء، 8 سبتمبر، 2010 7:18:00 م جرينتش+2

Ms Veuns

أنا تمام الحمد لله

لالا ميهمكيش أهم حاجة تكونى كويسة

الله يخليكى دة من ذوقك (:

الكتاب هو ما ألجأ له فى الوحدة

شكرا ليكى (:

نورتينى (:

  ساسو

الأربعاء، 8 سبتمبر، 2010 7:31:00 م جرينتش+2

ازيك يا رامي
حمدالله علي سلامتك
اسفه جدا علي غيابي
بس اعذرني
المهم انك بخير
ورجعت نورت مدونتك تاني

  Ramy

الأربعاء، 8 سبتمبر، 2010 7:53:00 م جرينتش+2

ساسو

أزيك (:

أنا الحمد لله

لا أعتذارات دا مكانك (: فى أى وقت

الحمد لله رجعت

دة المدونة منورة بيكم

(:

نورتينى (:

  dr.lecter

الخميس، 9 سبتمبر، 2010 5:08:00 ص جرينتش+2

حلو التاج ده

  Ramy

الخميس، 9 سبتمبر، 2010 12:12:00 م جرينتش+2

dr.lecter

شكرا ليك (:


نورتنى (: