الحب


وجدت فى الحب حياة
وجدت فى الحب أساس
اساس لمستقبل كنت أظنه صعب المنال
وجدت نفسى و روحى
وعرفت الكون
*************
الحب
كلمة كنت أسمعها كالأغانى
والأفلام
وجدتها غير هذا وذاك
وجدتها أحساس
أحساس غير كل أحساس
يأخذك كالطير فى السماء
كأنك وجدت كنزك المفقود
كنز لا يعرفه سواك
لا يقدره أياك
لا تصدق من يقول لا يجده
إلا الباحثون
عن الحب
من كان مثلى بعدم الأكتراث
بعدم جدوى الحب
فوجدنى و وجدته
فلم يعيرنى أى أهتمام
لا بل كنت أنا غير مبال
كنت فقط أريد الحب
لم أبال بمشاعر الأخر
كنت أنانى
هل الحب أنانى أم أنا هذا
فسامحينى
أرجو أن أكون عرفت و تعلمت
ما هو الحب
و كيف..... أحب
*****************************************************

ستظل الذكرى كما هى مهما كان و مهما قيل
صديقتى و......
ملاكى

49 التعليقات:

  mrmr

الثلاثاء، 29 يونيو، 2010 4:02:00 م جرينتش+3

اذا كنت فعلا وجدت الحب فامسك بيه بكل قوتك
لانه اسمى واجمل شئ فى الوجود
الحب تضحيه وانانيه فى آن واحد
فهنيئا لك بالحب
وعيش فى حب
فالقلب الذى لا يعرف الحب لا يعرف الله لان الله محبه

  Ramy

الثلاثاء، 29 يونيو، 2010 4:16:00 م جرينتش+3

mrmr

مش عارف اقولك ايه بس كلامك متأخر قوى يمكن حد من اللى متابع من الأول يقدر يفهم

دة من الكلام اللى كاتبه من فترة بس ابتديت اعرضه

يمكن زودت عليه بس 3 السطور الأخيرة مع الصورة الأخيرة

زى ما قلت انا متابعها بس مبكتبش و هى متابعه بس مبتكتبش

اوعى تزعلى من كلامى لو سمحتى

شكرا ليكى للمتابعة و التعليق شكرا

  mrmr

الثلاثاء، 29 يونيو، 2010 5:07:00 م جرينتش+3

اسفه رامى
ما فهمت غلط
معنى كلامك انها من المدونين
وانها متابعه جيده ليك
وانت متابع جيد ليها
وبالرغم من ذلك ما فيش حد صرح حبه للتانى
يعنى حبك لايرى الشمس ؟
مجرد استفسار
ولك الحق فى الاجابه او رفض الاجابه
ربنا يسعدك يا رامى

  Ramy

الثلاثاء، 29 يونيو، 2010 5:20:00 م جرينتش+3

mrmr

لالا متتأسفيش هى من المدونين و انا قلت لها بس لا هى فى المتابعين ليا و لا انا من المتابعين ليها

بس هى عارفة المدونة و انا عارف مدونتها

حاططها على الفيفورت عندى فبقرا كل يوم عندها

زى المتابعين و اكتر

  Ramy

الثلاثاء، 29 يونيو، 2010 5:24:00 م جرينتش+3

بس مش عاوز

اتكلم عن كدة اكتر بس انا وضحت الرؤيا

متتأسفيش تانى مفيش مشكلة

  mrmr

الثلاثاء، 29 يونيو، 2010 5:39:00 م جرينتش+3

اوك رامى
اتمنى ليك السعاده من قلبى
وربنا يقرب البعيد
ويكون معاك

  Ramy

الثلاثاء، 29 يونيو، 2010 5:43:00 م جرينتش+3

mrmr

شكرا ليكى (:

ربنا معاكى و يوفقك

  wasf_elahsas

الثلاثاء، 29 يونيو، 2010 5:55:00 م جرينتش+3

اشعر انه نداء قلب مقهور
وجد الحب وطار وحلق في سمائه لا يبالي بارض او حدود
و فجاه وقع في صحراء كالحه شاسعه وحده فسفط كطائر كسيح يتحسر علي ايام مرت علية حر طليق
اصبح تائه وسط الطريق فحاول واستطاع ان يوقف نزيف الاحساس
وبعد فتره اصبحت تتداخل علية الامواج
فغصبا عنة تطفو الزكريات
بص يا رامي يابني انا معرفش تفاصيل بس لو في امل واحد في ميت مليون دور علية
وربنا معاك
تحياتي

  Silver Eyes

الثلاثاء، 29 يونيو، 2010 6:36:00 م جرينتش+3

مساء الخير يا رامى
يارب تكون بخير :)

الحب لو دورنا عليه .. اتأكد انه فى الاخر هيطلع سراب
لكن يوم متحس بيه تانى وتتاكد انه بجد .. حافظ عليه اووى

بس ممكن سؤال على جنب ؟؟
انت ليه فى التسميات كاتب سامى !!

ربنا بجد يوفقك فى حياتك
وفى حبك اللى هيبقى بجد ومش هينتهى
تحياتى :)

  Ramy

الثلاثاء، 29 يونيو، 2010 7:00:00 م جرينتش+3

wasf elasas

انتى وصفتى وصف حقيقى للمريت بيه انا كاتب تقريبا حاجة زى شرحك دة

صدقينى حاولت

شكرا ليكى

  Ramy

الثلاثاء، 29 يونيو، 2010 7:07:00 م جرينتش+3

silver Eyes

مساء النور

الحب ممكن يكون سراب لو مكنش الاحساس صادق

حاولت صدقينى

لية سامى لأن دة الأسم اللى انا دخلت بيه التدوين

قبل ما اقول انا مين فى بوست من أنا

الله يخليكى دة كان حلمى

شكرا ليكى

  الحب الجميل

الثلاثاء، 29 يونيو، 2010 7:50:00 م جرينتش+3

كلام جميل .....كلام معقول

مقدرش أقول حاجه عنه

الحب انانيه وتملك ولو اتنين حبوا بعض بأخلاص وبصدق مش هيحسواااااااا بالانانيه الموجوده فى حبهم خلاص
وتملك الحبيب من اجمل المشاعر بس ان زادت عن الحد ..انسى ..بتضيق حالة الحب

اللى بيحب بيحس انه عايز محبوبه ليه لوحده
مشاعره واحاسيسه ليه هو بس هى انانيه بس هو شايفها من وجهة نظره الحب بعينه كدا

رامى جميل جدا ما كتبته ودائما الى الامام واسمك ملعلع فى المدونات
مش بحسد انا بقر بس
هههههههههه
وانت جاى متجيش وايدك فاضيه اشمعنى مرمر
هههههههه

دمتى يااخى العزيز بخير

  Ramy

الثلاثاء، 29 يونيو، 2010 8:20:00 م جرينتش+3

الحب الجميل

الله يخليكى (:(: وانا اجى ايه جنبك بس

مش عارف ممكن يكون كلامك صح بس انا مكنتش عارف احب (:

العلع حاضر هههههههههه و انتو بس نعرفوا تقروا لالا
(:(: و لا تحسدوا لالالا

حاضر البوست اللى جاى فيه حاجه حلوة علشان لولو
(:(:

الله يخليكى دة انا اتشرف انى اكون اخ ليكو كلكم

شكرا للزيارة و التعليق الجميل دة

  الحب الجميل

الثلاثاء، 29 يونيو، 2010 8:34:00 م جرينتش+3

رامى

مفيش حاجه اسمها مكنتش عارف أحب

الحب كتله احساس ومشاعر
لما القلب يدق هو اللى بيحركنا
الحب مش محتاجه مدرسه
سيب عواطفك هى اللى تحكم الموقف

كله بيعرف يحب بس حب عن حب بيفرق

الانسان مليان مشاعر جميله وهبها ليه ربنا سبحانه وتعالى
دمت بخير

  Ramy

الثلاثاء، 29 يونيو، 2010 8:54:00 م جرينتش+3

الحب الجميل

كلامك صح مقدرش اقول حاجة عنه

دمتى على يا خير

بس عاوز اقول حاجة البوستات اللى جاية زى دة مكتوبة من فترة

يعنى لا تمت بصلة بالحال الأن

شكرا للأهتمام (:

  Tears

الثلاثاء، 29 يونيو، 2010 9:32:00 م جرينتش+3

الحب هو الاحساس بالأمان

هو الاحساس ان هناك ملجأ آمن دائما للانسان

  Ramy

الثلاثاء، 29 يونيو، 2010 9:47:00 م جرينتش+3

tears

كلامك صح دة اللى انا حسيته لما لقيت الحب

عارفه حضرتك حسيت ان مفيش مشاكل حواليا (: ان الشغل على كل ما هو مرهق ولا حاجة
بقت اى مشكلة اواجهه الاقيها سهلة و محلوله

كنت صدقينى حاسس ان الدنيا مش معقدة

حاولت لكن باءت بالفشل (:

للعلم دى تدوينة قديمة بس منشرتهاش غير دلوقت

شكرا للمتابعة و شكرا للتعليق (:(:

  мαησηα

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 12:41:00 ص جرينتش+3

طول ما احنا عايشين هنفضل نحب ونسيب ونحب تانى

لحد ما نلاقى اللى يسكن روحنا بجد اللى يفهمنا صح

اللى يقدرنا صح

تسلم اياديك يارامى حلوة بجد

حلووة لانها باحساسك

  Ramy

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 12:53:00 ص جرينتش+3

اختى العزيزة

منى (:

كل ما بتيجى بتنورى المدونة

كلامك صح بس عرفة مش عارف افلفس (:(:(:

الله يخليكى يا رفعة معنوياتى

تسلمى من كل شر

ربنا معاكى

شكرا لتشريفك وتعليقك (:

  ali younes

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 1:23:00 ص جرينتش+3

الاخ رامي
تدوينة جميلة وكلها مشاعر وأحاسيس... ودة في حدذاتة شيئ جميل ... بس انا هاعتراض عليك كا أخ ليك..
شوف التدوينة كانت ماشية تمام ... وكمان انت بتقول انك كاتبها من زمان...ولحد كدة تمام ..ز بس الجملة الاخيرة التي اضفتاه في الاخر مع الصورة وهى ..

ستظل الذكرى كما هى مهما كان و مهما قيل
صديقتى و......

أخي .. ارى ان هذة الجميلة زائدة وليس لها اى لزوم لاني ارى انها من المفروض ان تنتهي فأنتن اصبح لك حياة جديدة والكتكوت الجميل اللي صورتة منورة المدونة لية حق عليك,,
جميل نشر الكلام اللي كتب سابقا ولكن يجب ان يفصل عن الواقع .. وانت اعطيت له شرعية الان..
معلش متزعلش مني وانا عارف ان قلبك كبير وهاتفهم قصدى ودة حقك علي ..
تحياتي لك ..
م / علي يونس

  فتافيت

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 2:22:00 ص جرينتش+3

بص يا رامي.. انا والحب ما نجتمعش في مكان
تعبنا من بعض.. خدنا اجازة من بعض خلاص ومش عايزين نرجع
المهم يا سيدي.. انا عرفت ان رامي هو سامي من تعليقك عند سووو.. في تدوينة العقل
وتصدق بالله.. انا قريت التعليق ورغم انه باسم رامي.. كنت متاكدة انه سامي.. :)
وبالنسبة لتعليقك عندي ده لو فاكرة سامي
عارف انا فيه ناس دخلت مدونتي مرة واحدة.. وفاكراهم كويس جدا انا عمري ماانسى اي خد افتكرني

على فكرة قريت كمان تدوينة اغنية ان شاء الله.. وعجبتني مووووووت بس معرفتش اكتب تعليق لان النت كان سلحفا
يلا بقى معلش طولت ليك :)
مسااااااااك زي الفل ان شاء الله

  hana

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 3:49:00 ص جرينتش+3

الحب هو لون الحياة الوردي
بل هو كل الحياة وبغيره
لا حياة نشعرهــا بل لا وجود يحتوينـا بعد
فهو روح الإحسآآآس بالأمان بالسعادة
بالدفء بأشياء ليس لها بالقاموس أحرف بعـد
دافيء عاصف حنون ثائر غاضب
هو كل الأشياء بلا أشياء
هو نحن إذا كنــا
وبدونه لن نكــون غير أجساد بلا روح

لمست حرف رقيق شجي
يلمس القلوب بدفئه
دام الحرف وسلم القلم
تحيتي محملة بنفح الياسمين لهذة الروعـــة

  الروح المنكسره

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 6:09:00 ص جرينتش+3

مدوتنك لذيذه اوى
فقبل مرورى
تحياتى

  ELMOSTAFZ

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 7:17:00 ص جرينتش+3

مش عارف اقولك ايه...
انا آخر واحد يتكلم ف الحاجات دي ، بس في الحالات دي معتقدش ان في حاجة احسن م النسيان ، انك تهتم بحاجة تانية تنسيك كل الهم ده...

  داليـ ـ ـ ـ ـ ـ ــــا

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 7:46:00 ص جرينتش+3

تعرف ياأستاذ رامى

ايه اللى اصعب من انك تلاقى الحب

انك تقدر تحافظ عليه
بمعنى تقدر تحتفظ بيه

تحياتى

  ساسو

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 10:24:00 ص جرينتش+3

صباح النرجس والياسمين
كلامك جميل جدا يارامي
الحب جميل بس اللي يعرف يتعامل معاه صح
ولو كنت انت مخلص في حبك وحبيبتك مخلصه في حبها
يبقي هي دي متعه الحب
لكن لو في طرف مش بيحب بضمير صدقني هيبقي عذاب
والحب هو اللي بيدي للحياه طعم ومعني
فلو جالك حافظ عليه واستغله صح
وامسك فيه
لأن هو اللي بيدينا طاقه
هو اللي بيحملنا علي العيش في الدنيا الغداره دي
صحيح هو بيبقي اكتره عذاب وجراح
لكن اللي باقي فيه جميل

يارب يا رامي يتحققلك كل ما تريد
وتبقي حياتك ارق حياه مع اللي قلبك تختاره
واللي يكون صالح ومناسب بالنسبه ليك

  Ramy

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 11:31:00 ص جرينتش+3

أستاذى
م/على يونس

اولا لا تعتذر انى اتعلم منك صدقنى بس هوضح حاجة لحضرتك

ان الكتكوت دة ابن اختى ان مش متجوز لسه (:

و على العموم لو حصل انى حبيت لازم هيكون للى بحبة حق أنى أخلص له حتى فى افكارى

انا فاهم قصد حضرتك وعمرى ماهزعل بأذن الله

شكرا لمرور حضرتك وتعليقك الجميل (:

  Ramy

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 11:40:00 ص جرينتش+3

فتافيت

احنا ملحقناش صدقينى (: بس اعمل اية الحمد لله

لا إله إلاالله الله يخليكى (: ياه أسلوبى باين كده معقول بس مصدق صدقينى

اوعى تزعلى من موضوع فاكرة سامى دة بس انا قلت كدة لان انتى قليلة التدوين ليس إلا

انا اسف مش قصدى صدقينى

الحمد لله ان التدوينة بتاعتة ماهر زين عجبتك (: كنت قلقان ان الناس ممكن تضايق من الكلام

و لا طولتى و لا حاجة دا انت مشربتيش الساقع لسة (:

صباح النور ان شاء الله

شرفتينى و نورتينى

  Ramy

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 11:45:00 ص جرينتش+3

hana

كلامك جميل وصحيح يا هناء

اسعدتنى كلماتك و الياسمين ريحته جميله (:

انا بحب الياسمين لان بيفكرنى بأيام زمان (:

انتى الأروع صدقينى

شكرا على مرورك الكريم و تعليقك الجميل (:

  Ramy

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 11:46:00 ص جرينتش+3

الروح المنكسرة

شكرا ليكى دة من ذووقك

شكرا للمرور و التعليق

  Ramy

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 11:49:00 ص جرينتش+3

المستفز

انت عارف ان انت هتدينا دروس بعد كدة لما تحب (:

صدقنى بحاول مش عارف افلفس يمكن علشان اول حب يمكن مع شقلبت الشفاتين (: و ابتسامة

شكرا يا عسل على المرور و التعليق الجميل

  Ramy

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 11:51:00 ص جرينتش+3

داليا

اولا منغير استاذ لو سمحتى (:

ثانيا دة صحيح ان الواحد يحتفظ بحبه اصعب من انه يلاقيه و ده اللى حاصل (:

شكرا جدا ليكى (: منغير استاذ ها(:

  Ramy

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 11:55:00 ص جرينتش+3

ساسو

كلامك حكمة ياساسو بجد

ده حقيقى ان الحب بيسعدنا على ان احنا نمر بكل ظرف صعب انه سهل
انا كاتب حاجة زى كدة

لان انا حسيت بده

الله يخليكى يا ساسو (:

دعوتك العسل دى (:

شرفتينى و نورتينى يا سكر (:

  أتنين حبيبين

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 1:02:00 م جرينتش+3

مساء الخير
عارفه إنى جايا متأخره بس أعمل ايه بس النت من امبارح مش مساعدنى يادوب عملت البوست وجريت وهو كمان راح عااااا
وحشتنى يارامى اخبارك ايه ياقمر يارب تكون بخير ويطمنى عليك انت بجد من الشخصيات اللى بحترمها وبقدرها ومبسوطه بمرورك ليا ويارب منور على طول الدنيا كلها واسمك لامع بسما بلوجر

  أتنين حبيبين

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 1:06:00 م جرينتش+3

بص يا رامى مش عارفه اقولك ايه بجد غير ربنا يوفقك فى حياتك ويكفيك مشاعرك الطيبه النبيله اتجاه الانسانه دى ويكفى انك عايش على ذكراها وحبها
او بمعنى اصح مش عارفه انا شفت ردك على مرمر وفهمت انها علاقه من طرف واحد متعلقه مابين السماء والارض
معلهش قلبى معاك والله وحاسه بيك بس كل شىء بالصبر واللى مكتوب ليك يا رامى اكيد هتشوفه والله من غير اى حاجه ده اللى ربنا هايجيبه ليك ان شاءالله معلهش قلبى معاك
والحب ده جميل اووووووووووووى
أسئلنى انا مدوبه حسام
وزى ما بتقول الحب والع فى الدره هههههههههه
اضحككركر فرفش
ربنا يصلح حالك يا اخوايا ويكرمك يارب سعيده بتعرفى عليك

  لـــولا وزهـــراء

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 3:38:00 م جرينتش+3

رامــــــــى


الحب هو اسمى مشاعر يمكن ان يعرفها الانسان وقد ياتى فى لحظه غير متوقعه ورغم انك بتكون عامل احتياطات علشان مش تصاب بالفيروس اللى اسمه فجاه بتلاقى نفسك واقع فيه

المهم اللى يحب بجد لازم يتمسك بحبيه مهما كانت الظروف والاحوال
الحب الحقيقى لا نقابله سوى مره واحده فى العمر


اتمنى لك حياه كلها حب وسعاده وهنا وخير

زهــــــــراء

  الشـــــوكه النــاعمه

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 3:51:00 م جرينتش+3

تعرف الحب بيدنا قوه
الحب اجمل حاجه فى الدنيا واللى يجربه مش
ممكن يقدر يعيش من غير
تعرف تحسه بيهذ النفس
اسألنى انا
بجد كلماتك جميله اوى
تحياتى

  Ramy

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 3:55:00 م جرينتش+3

اتنين حبيبين

الكومنت الأول (:

لالا ميهمكيش اى حاجة انتى تشرفينى فى اى وقت و انا مقدر برضة ان الناس بتكون وراها حاجات
الله يخايكى صدقينى انتى و حسام اللى منورينى و منورين بلوجر كله

انتو اللى محترمين و ناس ذووق جدا

الكومنت التانى (:

المشاعر الطيبة اتجهه دى لازم تكون كده انا بأحترمها جدا جدا و بقدرها جدا مهما حصل

هى صحيح من طرف واحد بس الحمد لله انى مجرحتهاش و اتمنى دة من كل قلبى لان ممكن تجرح اللى بتحبه بحبك ليه

و حسام اخباره ايه بعد ما داب (:(:

يارب ميفرقكمش عن بعض

نورتينى و شرفتينى (:(:

  Ramy

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 4:01:00 م جرينتش+3

زهراء

ازيك منورانى (:

انتى كلامك صح وانا صدقينى كنت متمسك لأخر ما تتصورى بس محبتش انى حبى دة ممكن يسبب جرح للى بحبه

لان الحب ممكن يكون جرح كمان

الله يخليكى على الأمنية الجميلة دى(:

سلامنا للولا

نورتينا و شرفتينا يارب دايما
(:

  Ramy

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 4:09:00 م جرينتش+3

الشوكة الناعمة

ازيك (:

انتى قلتى كلام انا عاوز اقوله بجد

الحب زى ما انتى قلتى كده بالظبط

و هأبقى أسألك (:

الله يخليكى ده من ذوقك

التحية ليكى انتى

شكرا ليكى (:

  Tamer Nabil

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 7:24:00 م جرينتش+3

ازيك رامى اخبارك اية

كلمات جميلة

تسلم عليها

الحب اساس الحياة

مع خالص تحياتى

  Ramy

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 7:47:00 م جرينتش+3

تامر نبيل

انا الحمد لله شكرا

الله يخليك دة من ذوقك

الله يسلمك بس انا هاجى جنبك ايه بس (:

دة حقيقى الحب اساس لكل حاجة فى حاياتنا

تحياتى لك انت

شكرا تشريفك ليا و على تعليقك

  أحمد شريف

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 9:40:00 م جرينتش+3

الصديق المحترم : رامي
لا أعرف كيف أشاركك هذه المشاعر لكن أتمنى لقلبك الدفء الممتد

  Ramy

الأربعاء، 30 يونيو، 2010 9:47:00 م جرينتش+3

صديقى

أحمد الشريف

يكفى مرورك الكريم و تعليقك الجميل

شكرا على دعوتك

ربنا يوفقك

شرفتنى (:

  محمود المصرى

الخميس، 1 يوليو، 2010 4:48:00 ص جرينتش+3

صديقى العزيز الحب مش بس اْحساس دهمن اهم اْسباب الحياة هو النفس والهوا الى بنتنفسه بمعنى اْصح زى الدم بيجرى فى عروقنا من غيره نموت
ارجوا اْنك تزورنى وتشوف موضوعى الجديد ومتنساش التعليق
اخوك
محمودالمصرى

  قلب مصرى

الخميس، 1 يوليو، 2010 12:35:00 م جرينتش+3

الحب هو العملة الوحيدة التى يمكن استخدامها لشراء الإنسان.
أتمنى لك كل التوفيق فى الحب (بكل أنواعه)

  Ramy

الخميس، 1 يوليو، 2010 1:11:00 م جرينتش+3

محمود المصرى

عندك حق (: زى الدم صحيح (:

أنشاء الله هزورك ده أكيد انا حطيطيك فى المتابعة (:

شكرا على المرور و التعليق

  Ramy

الخميس، 1 يوليو، 2010 1:15:00 م جرينتش+3

قلب مصرى

تصدق صحيح بجد الواحد ممكن يملك اللى بيحبه بحبه

شكرا لأمنيتك الجميلة (:

شكرا لأول زيارة و يا رب متكنش الأخيرة (:

  Ramy

الأحد، 4 يوليو، 2010 2:12:00 ص جرينتش+3

يا جماعة انا نشرت التعليقات بس بجد مش لقيها مش عارف لية

بجد انا متنرفز جدا من الموضوع دة

انا لسة نازل اجازة لسة بقول يا هادى

فأعذرونى لان ممكن مرة واحدة ألقياها اتنشرت و هرد عليها بس تتنشر ):